روش صحیح پارک خودرو

انواع روشهای پارک خودرو

پارک خودرو

روش صحیح پارک خودرو

انواع روشهای پارک خودرو

یک‌‌شنبه، ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱:۵۶

انواع روش های پارک در کتاب راهنمایی و رانندگی داده شده و همین کتاب منبع مناسبی برای شماست. من فقط یک سری نکات رو که به نظرم میاد یادآوری می کنم و پیشنهاد می کنم حتماً کتاب رو دوباره بخونید. البته اگه حوصله ندارید به این لینک مراجعه کنید و مطالعه بفرمایید.مطالب ذیل صرفاً جهت یادآوری است:

 

1. روش پارک با سر:

width=500

این روش فقط برای وقتی استفاده میشه که شما جای پارک اختصاصی خودتون رو دارید و یا به روش مورب پارک می کنید و نیازی به گرفتن پارک دوبل نیست. مثل پارکینگ خانه، پارکینگ فروشگاه های زنجیره ای، خیابان های خلوت و بدون ماشین و خلاصه تمام اماکنی که خلوت هستند و جای پارک به اندازه کافی وجود داره. خب خدارو شکر همه این روش رو بلد هستند و نیاز به توضیح بیشتر نیست. فاصله مناسب با جدول بهتره 45 سانتی متر باشه. اما برخی مواقع ممکنه به علل مختلف این فاصله بین 10 تا 50 تغییر کنه که به غیر از روز امتحان مشکلی نیست.

بعضی وقت ها هست من خودم انقدر مجبور میشم اتومبیل رو به سمت چپ بچسبونم که برای پیاده شدن از درب شاگرد پیاده میشم! یه وقتایی پیش میاد دیگه.

 


 

2. روش پارک دوبل: این روش رو بطور کامل در تاپیک پارک دوبل توضیح دادم. با پرسش و پاسخ دوستان هم این مطلب هر روز در حال کامل شدنه و مسلماً با همکاری شما دوستان خوب و پرسش ها و پیشنهادات شما کامل تر هم خواهد شد.

 

3. روش پارک مورب :

width=380

در خیلی از خیابان ها برای افزایش حجم پارک، از این روش استفاده میشه و وقتی توصیه میشه  که تعدادی اتومبیل  در کنار هم به این روش پارک کرده باشن و یا محل اختصاصی برای این پارک وجود داشته باشه. بصورت شماتیک هم این شکلیه: ///////////    یا این شکلی: llllllllllllllllllll .

حالا فرض کنید تعداد 10 اتومبیل به روش مورب پارک کردن.شما اگه بصورت افقی پارک کنید، نه تنها جای پارک حداقل 3 اتومبیل رو اشغال می کنید، بلکه مورد عنایت سایر راننده ها هم قرار می گیرید.

width=570

پس در این مواقع و در صورت عدم وجود خطر، حتماً مثل سایر راننده ها به روش مورب پارک کنید.فاصله مناسب در این روش بصورتیه که از هر 4 درب بشه به راحتی پیاده شد.حالا نه اینکه درب رو تا آخر باز کنید و پیاده بشید.همین که کمی درب باز بشه و بدون زحمت پیاده بشید، کافیه. حدود نیم متر از هر طرف.  فاصله با جدول جلویی هم نمی خواد زیاد باشه چون شما با دنده عقب بیرون میاین. اما اگه در جلوی شما اتومبیلی قرار گرفته، سعی کنید حداقل 1 متر باهاش فاصله داشته باشید تا هر دو بتونید راحت از پارک خارج بشید.

width=500

 در اکثر پارکینگ فروشگاه های زنجیره ای و بازارهای تره و بار از این روش پارک استفاده میشه.

توجه: در اتوبان هایی که محل پارک اضطراری دارند، هرگز به روش مورب پارک نکنید!

نکته: سعی کنید حتماً سر اتومبیل رو به جدول باشه و به سمت خیابان نباشه. چرا؟ چون اگه به سمت خیابان باشه، احتمال برخورد سایر اتومبیل ها با اتومبیل شما در هنگام عبور، گشتن دنبال جای پارک و حتی خروج از پارک بیشتر میشه. در غیر این صورت سعی کنید روبروی اتومبیل های پارک شده پارک کنید( یعنی سر ها روبروی هم). البته این موارد فقط احتیاطیه. اما اگر هم مقدور نبود، زیاد خودتون رو به دردسر نیندازید و به روش معمول پارک کنید.

 

4.پارک در سربالایی: همونطور که می دونید اگه خیابان دارای جدول در حاشیه  بود، فرمان در جهت خلاف عقربه های ساعت و اگر فاقد جدول بود، فرمان در جهت عقربه های ساعت باید باشه. چون در این دو روش اگه جدول وجود داشته باشه، مانع از حرکت اتومبیل به سمت پایین  میشه و اگر جدول وجود نداشته باشه، مانع از ورود اتومبیل شما به جاده میشه. ماشین رو در دنده 1 قرار بدید و ترمز دستی رو تا ته بالا بکشید.

توجه: اگر فکر می کنید ترمز دستی خوبی ندارید، حتماً در زیر چرخ ها آجر قرار دهید.مخصوصاً در زیر چرخ های عقب.

width=437

5.پارک در سرپایینی: در سرپایینی فرمان به سمت جدول یعنی در جهت عقربه های ساعت باشد. در سرپایینی های شدید حتماً از آجر جهت مهار کردن چرخ های جلو استفاده کنید. می تونید اتومبیل رو در دنده عقب و یا دنده 1 قرار بدهید و ترمز دستی هم فراموش نشود.

 

 

پارک موقت:

width=400

 

این روش پارک نوعی روش اضطراریه و بیشتر ابداعی راننده های خلاق خودمونه و توصیه میشه تا می تونید ازش استفاده نکنید!  وقتی استفاده میشه که دیگه هیچ جای پارکی نیست و شما برای حداکثر 1 دقیقه نیاز به پارک دارید. خب می تونید چند کار انجام دهید: 1. دوبله بایستید و تا حد امکان به اتومبیل کناری نزدیک بشید.  2. بصورت مورب در جای خالی که مسلماً باندازه جای پارک نیست قرار بگیرید و تا حد امکان به جدول نزدیک بشید(منظورم با سر اتومبیله). حتماً فلاشرها رو هم روشن کنید و یا در شب چراغ های مه شکن جلو و عقب را روشن بگذارید.( باتری خالی نمیشه).

توجه: حواستون به اتومبیل باشه و حداکثر تا 1 الی 2 دقیقه بعد بازگردید که هم جریمه نشید و هم موجب ناراحتی راننده ی گیر افتاده نشوید.

توجه فرهنگی: هرگز در ورودی پیاده رو به خیابان که محل ورود عابران پیاده از خیابان  به پیاده رو است، پارک نکنید.

 


 


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...